Subject: [VÄLJAST] RE: päring
From: "Taavi Vilba" <[email-masked]>
To: "info.okk" <[email-masked]>
Date: Mon, 21 Oct 2024 15:46:42 +0300

Tere

Kõigepealt vabandan, et oleme õigel ajal jätnud vastamata. Teiepoolne kiri 
jäi mulle septembris edasi saatmata. Edaspidi seda enam ei juhtu.

Palun selgitage:

1.	missuguseid õiguslikke tagajärgi võidaks õpilasele kohaldada lisaks kooli 
kodukorra p-s  4.1.8 nimetatule, kui õpilane ei ole nõus telefoni 
hoiustamisega;

Me ei karista õpilasi, kui nad ei pane oma telefoni hoiustamiskasti. Mõned 
õpetajad on teinud selle kohta märkuse Stuudiumisse, kuid sellega asi 
piirdub ning edasisi meetmeid pole võetud. Me pole kedagi karistanud. Oleme 
lähenenud sellele teemale väga tagasihoidlikult ja mõistlikult, osaliselt ka 
kartuses, et mõni lapsevanem võib selle kohta kaebuse esitada. Kahjuks ei 
ole ükski lapsevanem siiani meiega otse ühendust võtnud. Kui hoiustamiskasti 
kõik telefonid ei jõua, siis õpetaja lihtsalt alustab tunniga. Tegelikult 
see reegel väga hästi meil ei tööta, sest meil on palju noori, kes keelduvad 
telefoni ära panema.

2.	millega on põhjendatud telefoni hoiustamise kohustus ja kuivõrd suureks 
probleemiks  hindate telefonide kasutamist koolis;

Me ei pea seda suureks probleemiks, kuid miks oleme sel aastal sellise 
reegli kehtestanud? Meie eesmärk on tagada, et õppetunnis oleksid kõik 
noored täielikult kohal – nii vaimselt kui füüsiliselt. Vastutame noorte 
hariduse, õpitulemuste ja tuleviku hakkamasaamise eest. Probleem on selles, 
et telefoni sihipäratu kasutamine segab mitte ainult õppurit ennast, vaid ka 
teisi, kaasaarvatud õpetajat. Lisaks oleme täheldanud, et koolis on tekkinud 
olukord, kus kõik 17 tualettruumi on tundide ajal pidevalt hõivatud, sest 
sageli kasutatakse neid telefonis aja veetmiseks.

3.	millised teised meetmed täidaksid telefoni hoiustamise kohustuse eesmärki 
vähemalt sama tõhusalt;

Tegelikult ei ole vaja otseseid meetmeid või kodukorra punkte kehtestada – 
kõik sõltub õpetajast klassi ees. Ideaalis võiks telefon tunni ajal olla 
koolikotis ja tualetti minnes jäetaks telefon õpetaja lauale. Sellega 
väldiksime olukordi, kus õpilased lähevad tunnist välja, et telefonis aega 
veeta. Lõppkokkuvõttes sõltub siiski palju õpetaja enda lähenemisest ja 
kontrollist.

4.	kuidas kooli kodukorra p 4.1.8 kehtestamisel kaasati kooli hoolekogu ja 
õpilasesindus;

Kooli kodukord on läbi käinud nii hoolekogust kui ka õpilasesindusest. Selle 
kirjutab meile ette PGS.

5.	kuidas hindate vajadust muuta kooli kodukorra p-i 4.1.8.

Vahekokkuvõtte õpetajatega teeme novembrikuus. Ma täna ei oska sellele 
küsimusele vastata.

Me oleme loomulikult teinud eeltöö ja tutvunud ühe varasema õiguskantsleri 
vastusega - 
<https://www.oiguskantsler.ee/sites/default/files/field_document2/Nutiseadme%20kasutamine%20koolis.pdf> 
https://www.oiguskantsler.ee/sites/default/files/field_document2/Nutiseadme%20kasutamine%20koolis.pdf 
Antud vastus loomulikult tekitab küsimusi juurde, et kuidas ühes või  teises 
olukorras tohime käituda. Kui saaksime teiepoolt täpsed vastused järgmistele 
küsimustele:

1.	Kas tohime selliselt käituda, nagu meie kodukorrapunkt 4.1.8. sätestab? 
Lugedes eelpool teile pandud õiguskantsleri varasemast kirjast, siis peame 
panema, et see on meil „hea tava“? Sellisel juhul võtaksime punkti ära, kuna 
sellest poleks mingit kasu. Kas tohime paluda, et tunnist välja minnes jätab 
õpilane telefoni õpetaja lauale?
2.	Õiguskantsler on ka varem väljendanud seisukohta, et seadus lubab koolil 
võtta esemeid (sh nutiseadmed) hoiule siis, kui õpilane kasutab neid 
kodukorra vastaselt. See on abinõu, mida kool võib õpilase käitumise 
mõjutamiseks kasutada. Ennetavalt kõigi õpilaste telefonide hoiule võtmine 
ei ole aga kooskõlas seaduse sätte ega mõttega, samuti pole see õiglane 
nende õpilaste suhtes, kes kodukorra reegleid ei riku.

Mida tähendab ennetavalt? Kui eelmises tunnis oli õpetajal probleeme, kas 
tohin järgmises tunnis kõigilt (või ainult konkreetselt rikkujalt) paluda, 
et telefon pandaks vastavasse asukohta ehk meie puhul hoiukasti?

Kui teil on täiendavaid küsimusi, siis vastan hea meelega.

Lugupidamisega

Taavi Vilba

koolijuht

From: Saue Riigigümnaasium <[email-masked]>
Sent: reede, 18. oktoober 2024 11:54 AM
To: Taavi Vilba <[email-masked]>
Subject: FW: päring

From: [email-masked] <mailto:[email-masked]> 
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Sent: kolmapäev, 18. september 2024 4:50 PM
To: Saue Riigigümnaasium <[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Subject: päring

  <http://www2.rik.ee/delta/ok_logo.png>

Tere!

Teile on saadetud Õiguskantsleri Kantselei dokumendihaldussüsteemi Delta 
kaudu dokument Saue Riigigümnaasium_päring, mis on registreeritud 
18.09.2024, registreerimisnumbriga 7-4/241456/2405307.

Dokument avaneb DigiDoc Client programmi abil, mille saab arvutisse tasuta 
alla laadida aadressilt http://www.id.ee

Kontaktinfo
E-R 09.00-17.00
Kohtu 8, 15193 TALLINN
e-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
telefon 693 8404